Περιγραφή

 

Διεθνές Πρόγραμμα We C.A.R.E. 2013-2014

Μεταβείτε σε:

Το Διεθνές πρόγραμμα “WeC.A.R.E.”

Κύριοι στόχοι του Διεθνούς προγράμματος “WeC.A.R.E.”

Γιατί να συμμετάσχω στο “WeC.A.R.E.”

Ποιος μπορεί να συμμετάσχει

Ποια είναι η δομή του προγράμματος

Πώς επικοινωνώ/ συνεργάζομαι με άλλους εκπαιδευτικούς και την επιστημονική ομάδα

Πώς έχει καταφέρει μέχρι τώρα τους στόχους του το “WeC.A.R.E.”

Προϋποθέσεις για τη χορήγηση πιστοποιητικού παρακολούθησης

 

Το Διεθνές πρόγραμμα WeC.A.R.E.” είναι ένα εξ αποστάσεως πρόγραμμα εξειδικευμένης κατάρτισης εκπαιδευτικών και παρέμβασης στην τάξη που στοχεύει στην προαγωγή του θετικού κλίματος και της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών, την ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος και την ανάπτυξη διεθνούς δικτύου εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και μαθητών.

Είναι μέρος του ευρύτερου πολυεπίπεδου προγράμματος πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» (“Connecting for Caring” C4C - http://www.connecting4caring.gr) που διοργανώνεται και υλοποιείται από το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (Κ.Ε.Ε.ΣΧΟ.ΨΥ) και την Εταιρεία Σχολικής και Οικογενειακής Συμβουλευτικής και Έρευνας (Ε.Σ.Ο.Σ.Ε) με την ευγενική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Επιστημονική υπεύθυνη: Χρυσή Χατζηχρήστου, Καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

  • Η υποστήριξη μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολείων στις δύσκολες οικονομικές περιόδους και σε στρεσογόνα γεγονότα
  • Η ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και η προαγωγή θετικού κλίματος στη σχολική κοινότητα
  • Δημιουργία διεθνούς προγράμματος , κατάρτισης εκπαιδευτικών, πρόληψης και παρέμβασης  στη σχολική κοινότητα (τοπικό, εθνικό, διεθνές επίπεδο)
  • Ανάπτυξη διεθνούς δικτύου σχολείων ως κοινοτήτων που νοιάζονται και φροντίζουν
  • Πολιτισμικές γέφυρες που προάγουν την ουσιαστική διαπολιτισμική κατανόηση, συνεργασία και δράση

 

Τα παιδιά στη σημερινή εποχή αντιμετωπίζουν ένα μεγάλο αριθμό προκλήσεων οι οποίες έχουν καθοριστικές επιπτώσεις τόσο στην ψυχοκοινωνική όσο και στη σχολική προσαρμογή τους. Τα προγράμματα παρέμβασης όπως το WeC.A.R.E. συμβάλλουν στην αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών από τους μαθητές.

Τα προγράμματα παρέμβασης μειώνουν τα αρνητικά αποτελέσματα (παράγοντες επικινδυνότητας) και ενισχύουν τους προστατευτικούς παράγοντες στη ζωή των μαθητών προάγοντας τη σχολική επιτυχία και τις δεξιότητες εκείνες που τους προετοιμάζουν για την ενήλικη ζωή (Biglan, Flay, Embry, & Sandler, 2012; Zins, Weissberg, Wang, & Walberg, 2004).

 

  • Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας (Νηπιαγωγείο - Δημοτικό) και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο) από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και από σχολεία χωρών του εξωτερικού που φοιτούν Έλληνες μαθητές ή διδάσκεται η ελληνική γλώσσα.
  • Βασικές προϋποθέσεις για την παρακολούθηση του προγράμματος είναι:

- γνώση χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών

- προσωπικό e-mail επικοινωνίας

 -δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο για παρακολούθηση επιμορφώσεων, λήψης εκπαιδευτικού υλικού επιμορφώσεων, ενημέρωση, επικοινωνία με τους επιστημονικούς συνεργάτες/ συντονιστές  του προγράμματος και τους άλλους εκπαιδευτικούς

             -πρόσβαση στο διαδίκτυο από το χώρο του σχολείου, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα χρήσης της Online διαδραστικής εφαρμογής με τους μαθητές της τάξης

 

Το εξ αποστάσεως διεθνές  πρόγραμμα WeC.A.R.E.” περιλαμβάνει πέντε θεματικές ενότητες, οι οποίες αποτελούνται από: α) εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών, β) παρέμβαση στην τάξη και γ) η online διαδραστική εκπαιδευτική εφαρμογή (δραστηριότητες και κοινά projects μεταξύ ομάδων σχολικών τάξεων).

 

Θεματικές ενότητες

Το περιεχόμενο των ενοτήτων είναι το ακόλουθο:

Θεματικές ενότητες

Διεθνές πρόγραμμα “WeC.A.R.E.” 2013-2014

Α’ Ενότητα

11/12/2013 - 28/1/2014

Εννοιολογικό πλαίσιο - Προαγωγή του θετικού κλίματος και της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα

Β’ Ενότητα

29/1/2014 - 26/2/2014

Αναγνώριση,έκφραση συναισθημάτων/ Διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων

Γ’ Ενότητα

26/2/2014 - 25/3/2014

Κατανόηση των γνωστικών και ψυχολογικών διεργασιών του άγχους και προτάσεις για διαχείρισή του

Δ΄ Ενότητα

26/3/2014 - 7/5/2014

Διαφορετικότητα στη σχολική κοινότητα

Ε’ Ενότητα

7/5/2014 - 16/05/2014

Κοινό project

Αναρτήσεις κοινών project / Κλείσιμο προγράμματος

 

 

Οι ενότητες θα αναρτώνται σταδιακά στις παραπάνω ημερομηνίες και οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να τις παρακολουθούν μέσω διαδικτύου στο πλαίσιο του προτεινόμενου χρονοδιαγράμματος κάθε ενότητας, χωρίς να είναι απαραίτητο να παρακολουθήσουν μάθημα συγκεκριμένη ώρα και ημέρα.

 

Κάθε θεματική ενότητα περιλαμβάνει:

 

Α. Διαδικτυακή επιμόρφωση εκπαιδευτικών

  • Θεωρητικό πλαίσιο (video, παρουσιάσεις Power point, pdf)
  • Εκπαιδευτικό υλικό (άρθρα)
  • Ερωτήσεις κατανόησης θεωρητικού μέρους (online συμπλήρωση)
  • Ερωτηματολόγιο για την εφαρμογή των δραστηριοτήτων στην τάξη στο τέλος κάθε ενότητας (online συμπλήρωση)

 

  • Οι επιμορφώσεις διεξάγονται εξ αποστάσεως και γίνονται διαδικτυακά μέσα από την ηλεκτρονική διαδραστική πλατφόρμα που διαθέτει η ιστοσελίδα www.connecting4caring.gr.
  • Οι εκπαιδευτικοί παρακολουθούν το θεωρητικό μέρος της επιμόρφωσης, μελετούν το εκπαιδευτικό υλικό του για να εφαρμόσουν στη συνέχεια αντίστοιχες προτεινόμενες δραστηριότητες με τους μαθητές στην τάξη.

 

Β.  Εφαρμογή Δραστηριοτήτων στην τάξη

  • Δραστηριότητες για εφαρμογή στην τάξη (παρουσιάσεις video για την εφαρμογή των δραστηριοτήτων, αναλυτικές οδηγίες εφαρμογής)
  • Οι δραστηριότητες εφαρμόζονται στην τάξη σύμφωνα με τις αντίστοιχες οδηγίες σε κάθε ενότητας
  • Κάθε δραστηριότητα έχει σχεδιαστεί να διαρκεί 1 διδακτική ώρα αλλά ο εκπαιδευτικός δύναται να αφιερώσει περισσότερο χρόνο αν το κρίνει απαραίτητο
  • Η δεύτερη δραστηριότητα που προτείνεται για εφαρμογή στην τάξη συνοδεύεται από μία αντίστοιχη εφαρμογή στο online διαδραστικό παιχνίδι Sailing4Caring
 

Γ.  Κοινά projects- Online διαδραστικό παιχνίδι “Sailing4Caring”

  • Kοινά projects μεταξύ τάξεων μέσω της Online διαδραστικής εκπαιδευτικής εφαρμογής “Sailing4Caring”
  • Κοινό Project: Με την ολοκλήρωση της εφαρμογής της δεύτερης δραστηριότητας προκύπτει ένα έργο για κάθε τάξη. Τα έργα αυτά αποτελούν τη βάση για τη σύνθεση του κοινού project που αφορά στη συνεργασία ομάδων τάξεων (3-4 τάξεις). Για παράδειγμα, εάν η δεύτερη δραστηριότητα σε επίπεδο τάξης είναι η δημιουργία ενός κολλάζ φωτογραφιών, το κοινό project μπορεί να είναι για κάθε τάξη να αναρτήσει το κολάζ της σε ένα άλμπουμ που θα ανήκει σε όλη την ομάδα (3-4 τάξεις). Οι εκπαιδευτικοί των τάξεων που ανήκουν στην ίδια ομάδα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους στο forum της ηλεκτρονικής διαδραστικής πλατφόρμας για τον τρόπο που θα υλοποιήσουν το κοινό project. Η ανάρτηση του κοινού project θα γίνει στην online διαδραστική εφαρμογή Sailing4Caring. 

 

  • Online διαδραστικό παιχνίδι “Sailing4Caring”: Οι μαθητές, μέσα από τις δραστηριότητες του προγράμματος, ταξιδεύουν με το καράβι των σχολείων “WeC.A.R.E.” σε νησιά/ σταθμούς εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία (π.χ., το Ταξίδι του Οδυσσέα).

Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στο πρόγραμμα “WeC.A.R.E.” συνδέονται ταυτόχρονα και με 3-4 εκπαιδευτικούς σε μια μικρή ομάδα αλλά και με μια ευρύτερη ομάδα εκπαιδευτικών αποτελούμενη από 15-20 εκπαιδευτικούς με τους οποίους έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδρούν μέσα από τη διαδικτυακή ηλεκτρονική πλατφόρμα του προγράμματος.

Μέσω της πλατφόρμας οι εκπαιδευτικοί μπορούν να καταθέσουν απορίες ή σχόλια σχετικά με την εφαρμογή των δραστηριοτήτων του προγράμματος και να λάβουν εποπτεία από την επιστημονική ομάδα των σχολικών ψυχολόγων του προγράμματος.

 

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2012-2013 διεξήχθη η πιλοτική φάση του προγράμματος στην οποία συμμετείχαν 68 εκπαιδευτικοί, 32 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 1061 Έλληνες μαθητές από την Ελλάδα και τις εξής χώρες: Κύπρος, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, ΗΠΑ, Βέλγιο. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την εφαρμογή του προγράμματος ήταν ιδιαίτερα θετικά.

Εδώ μπορείτε να δείτε υλικό από την πιλοτική εφαρμογή του Διεθνούς Προγράμματος "WeC.A.R.E." 2012-2013

Σχόλια εκπαιδευτικών που συμμετείχαν

“Το πρόγραμμα ήταν μια ευκαιρία να αυτοπροσδιοριστούν ως τάξη και να νιώσουν πιο δεμένοι, καθώς είχαν κάτι ξεχωριστό που τους ένωνε. Επίσης, εξοικειώθηκαν με διαδικασίες εσωτερικής εμβάθυνσης και αυτογνωσίας και τους είναι πιο εύκολο πια να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους”.

“(Το πρόγραμμα βοήθησε) Στην καλύτερη συνεργασία μεταξύ τους, στην αποδοχή όλων των μαθητών ως ισότιμων μέσα στην τάξη και στην αποφυγή της βίας για την επίλυση των διαφωνιών”.

“Το Πρόγραμμα βοήθησε τους μαθητές ταυτόχρονα στο γλωσσικό τομέα και στον ψυχο-κοινωνικό τομέα”.

“(Το πρόγραμμα βοήθησε) Στην αυτογνωσία, την αυτοκυριαρχία, το σεβασμό προς τους συμμαθητές τους, την καλύτερη σχέση με τον καθηγητή”.

“Ενίσχυσε την ομαδικότητα, τη συνεργασία και την επικοινωνία τους και τους βοήθησε να καταλάβουν ο καθένας ξεχωριστά πόσο σημαντικός παράγοντας είναι η σωστή διαχείριση των συναισθημάτων τους”.

“Tο πρόγραμμα βοήθησε περισσότερο στις μεταξύ τους σχέσεις, σε θέματα αλληλοκατανόησης και σεβασμού των συναισθημάτων των άλλων. Βοήθησε ακόμη και στη δική τους ψυχολογία, όταν κατάλαβαν πως παρόμοια θέματα απασχολούν όλα τα παιδιά - και τους συμμαθητές τους, αλλά και παιδιά άλλων σχολείων”.

“Βελτιώθηκε η σχέση με τους μαθητές μου και η επικοινωνία μαζί τους”.

“Γνώρισα καλύτερα τους μαθητές μου και έμαθα πολλά πράγματα για τον
χαρακτήρα τους και την προσωπικότητά τους, πράγμα που με βοήθησε να έρθω πιο κοντά τους”.

 

 Σχόλια μαθητών που συμμετείχαν

“Θα ήταν πολύ σημαντικό να έχουμε ένα παρόμοιο πρόγραμμα κάθε χρόνο γιατί μας δίνει τη δυνατότητα να εκφραζόμαστε χωρίς να φοβόμαστε”.

“Μάθαμε να δεχόμαστε και τα άσχημα συναισθήματα και να προσπαθούμε να τα απαλύνουμε με διάλογο και τη βοήθεια φίλων, γονέων και δασκάλων”.

“Πλησιάσαμε ο ένας τον άλλο με έναν διαφορετικό τρόπο και είδαμε πως ο
διπλανός μας πολλές φορές έχει περισσότερο ανάγκη ένα καλό λόγο μας ή ένα χαμόγελο”.

“Νιώσαμε πολύ όμορφα που μπορέσαμε να βοηθήσουμε άλλα παιδιά και αυτοί με τη σειρά τους εμάς”.

“Μας άρεσε ιδιαίτερα ότι γνωρίσαμε καινούριους ανθρώπους με διαφορετική κουλτούρα από εμάς και διαφορετικές συνήθειες”.

“Γνωρίζοντας μαθητές από άλλες χώρες και σχολεία, μάθαμε ότι οι έφηβοι
που ζουν σε διαφορετικές χώρες, μπορεί να είναι αρκετά διαφορετικοί στο
χαρακτήρα και τις συνήθειες, όμως έχουν τα ίδια συναισθήματα και εκφράζουν τις ίδιες ανησυχίες”.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος στον εκπαιδευτικό χορηγείται πιστοποιητικό παρακολούθησης και εφαρμογής διάρκειας 80 ωρών.

Βασική προϋπόθεση για την ολοκλήρωση και εφαρμογή του προγράμματος  είναι η παρακολούθηση όλων των ενοτήτων, η συμπλήρωση των ερωτηματολογίων και η εφαρμογή όλων των δραστηριοτήτων στην τάξη.

H τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων αποτελεί προϋπόθεση για τη συνέχιση της συμμετοχής στο Πρόγραμμα. Ειδικότερα τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν στα κοινά projects μεταξύ τάξεων είναι απαραίτητο να γίνονται στις προτεινόμενες ημερομηνίες, καθώς πρόκειται για συνεργασία τριών ή τεσσάρων τάξεων.